Odpowiednia pielęgnacja to substancja utrzymania lakieru samochodowego w pięknej pozycji.

Odpowiednia kosmetyka to zasada utrzymania lakieru samochodowego w doskonałej pozycji. Dlatego regularne mycie i woskowanie lakieru producenci samochodów podają w instrukcjach obsługi. Nieumiejętny wybór sposobu czyszczenia może wykonać jednak więcej szkody, niż pożytku.


Powłoka lakiernicza nowoczesnych samochodów najczęściej pokazuje się z dwóch warstw. Na podkład, którym rozpościera się gołą blachę następnie plasuje się „bazę” – czyli kolor i lakier bezbarwny, nadający nadwoziu połysk. W współzależności od producenta, łącznie całość wynosi z ok. 80 do 150-170 μm grubości. Oszczędniej samochody lakierują producenci z Azji, grubszą powłokę budują marki europejskie.
Myjnia ręczna – mają o szczotce z prawdziwym włosiem lub mikrofibrą
Aby lakier przez długi kolej był czysty, kierowca powinien wspominać o jego kosmetyce. Przyczyną jest dokładne mycie samochodu, które przekonuje się choć raz w miesiącu.
Samochód myjemy zaczynając od dachu i przewracamy się z czyszczeniem do dołu. Dzięki temuż najbardziej zabrudzone elementy zostają do wyczyszczenia na efekt. Szczególnie zimą, gdy na odległościach jest mnóstwo soli i piasku, dokładnie trzeba myć okolice nadkoli, progów i niskie części drzwi. To tu skupia się najwięcej osadów, które przyspieszają zużycie lakieru także umieją się przyczyniać do korozji nadwozia.
Aby czyszczenie nie stanowiło dla lakieru inwazyjne, reklamuje się stosowanie szczotek z lekkiego włosia oraz dużej klasy kosmetyków. W trakcie mycia szczotkę należy regularnie płukać, i wodę wymieniać. Piasek i śmieci ściągane z nadwozia wchodzą bowiem między włosy i podczas szczotkowania rysują powłokę lakierniczą.
Ryzyko powstawania rys jeszcze wyższe przy myciu samochodu szczotką ze sztucznymi włosami lub gąbką. Niezłym narzędziem, jakie służy odpowiednie wyniki pod warunkiem regularnego płukania są myjki obszyte mikrofibrą, głównie z jednej strony gładką, i z różnej złożoną w porządek frędzli. Takiego sprzętu stosuje się na specjalnych myjniach. Ich właściciele z listy nie oszczędzają więcej na zabiegach czyszczących. Tylko szampony i detergenty najwyższej klasy zapewniają dobre właściwości czyszczące, nie działając przy tym zbyt inwazyjnie w układu do lakieru. W sukcesie złej jakości materiałów, w dodatku zbyt mało rozcieńczonych wodą, częste stosowanie odbywa się matowieniem bezbarwnej warstwy.
Mycie ręczne w profesjonalnym zakładzie je od 15-20 zł wzwyż. Im dużo usług dodatkowych, tym usługa droższa. Za ok. 50 zł auto zostanie umyte, wytarte, a zimą także uchronione przed zamarzaniem budynków i przywieraniem uszczelek do drzwi.
Można i zainwestować we naturalny mebel oraz materiały czyszczące. Dobra szczotka to ok. 50 zł, szampon ok. 20 zł, ircha z naturalnej skóry ok. 70 zł. Tematem istnieje przecież znalezienie miejsca, w jakim legalnie można umyć samochód. Na parkingu pod domem nie dokładnie tego powodować. Można nawet dostać mandat od straży miejskiej. Miejsce, w którym razem z założeniem można korzystać auta, musi mieć odpływ do kanalizacji sanitarnej oraz nie deszczowej.
Myjnie bezdotykowe – szybko, dość bezpiecznie dla lakieru, ale niedokładnie
Alternatywą dla mycia ręcznego są myjnie bezdotykowe, działające najczęściej przy stacjach paliw i centrach handlowych. Chodzą na bazie urządzeń wysokociśnieniowych, które wodę zmieszaną z detergentami wyrzucają na pojazd w oparciu o określone programy. Dzięki temu strategia mycia można zaadaptować do stanu zabrudzenia nadwozia. Podstawą jednak jest płukanie samochodu ciepłą wodą. Można się do niego ograniczyć, jeśli lakier jest wyłącznie zakurzony. Na myjniach wysokiej jakości stawia się wodę zmiękczoną, dzięki czemu po wyschnięciu na lakierze nie jest tyle jasnych śladów, co po częstej wodzie. Bardziej zabrudzony lakier można spłukać wodą z dodatkiem aktywnego środka myjącego, którego działaniem jest rozmiękczenie i usunięcie brudu. Po umyciu w obecny rodzaj nadwozia spłukuje się je doskonałą wodą, a wtedy wybierając kolejny program, można dobrać jeszcze woskowanie i nabłyszczanie.
Najważniejsze wady takich łazience to możliwość szybkiego umycia samochodu, bez obawy o porysowanie karoserii. Z nadwoziem styka się tu tylko strumień wody. Szczotki z aktywną pianą są dostępne wyłącznie na niektórych myjniach jako opcja dodatkowa. Są dostępne, jednak jeśli je łączymy, nie możemy już napisać o myciu bezdotykowym.
Największą wadą zmniejszenia się do wody jest niedokładność. Uporczywa, zaschnięta na nadwoziu warstwa zanieczyszczeń jest ciężka do usunięcia bez użycia szczotki lub gąbki. Po umyciu samochodu bezdotykowo lakier błyszczy, ale przejeżdżając po nim palcem zapoznajemy się, że istnieje na nim także sporo brudu.
Ponadto jest ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej samochodu poprzez nieumiejętne posługiwanie się lancą. Woda pod sporym ciśnieniem że żyć także szkodliwa dla samochodów powtórnie lakierowanych, gdzie łatwiej o łuszczenie się i odpadanie farby. Mycie bezdotykowe kosztuje ok. 1 zł za minutę. Samochód klasy kompaktowej sprawny kierowca umyje w obecny porządek w ok. 10-15 minut, czy za ok. 10-15 zł.